A
gagyogásban az ajakkal képzett mássalhangzók (pl. p, b, m) mellett megjelennek
más,
például nyelvvel képzettek is (pl. n, t, d, k, g), valamint több magánhangzó.
Több
mint tíz egyszerű tárgyat vagy gyakori cselekvést kifejező szót megért, ezeket
rámutatással vagy ránézéssel fejezi ki (passzív szókincs gyarapodása).
Néhány
tárgyat vagy jelenséget hangutánzó szóval nevez meg (pl. hamm-hamm).
Megjelennek
az első kimondott szavak (aktív szókincsfejlődés kezdete).
Fejrázással
vagy a „nem” szóval jelzi, ha nem szeretne, és egyértelmű gesztussal vagy
igennel jelzi, ha szeretne valamit.
Megért
gesztusokkal alátámasztott, gyakran használt egyszerű közlést, kérést,
utasítást (Gyere ide, Add a kezed, stb.).
Képes a
közlő szándékát megérteni, és ehhez igazítani saját cselekvését.
12 és 15 hónapos kor között
A gagyogásba egyre
határozottabban felismerhető szavak vegyülnek. A gyermek – egyre tökéletesedő
utánzási képességével – minden általa hallott szót, beszédet utánoz, szinte
reflexszerűen visszhangozza a felnőtt közlés legalább utolsó szavát.
Hétről hétre bővül a passzív
szókincs, ha a gyermeket beszélő környezet veszi körül. Pusztán szóbeli alapon
(gesztusok vagy rámutatás nélkül) is egyre biztosabban megérti a család
használati tárgyainak és a játékoknak a nevét, valamint a napi ritmushoz kapcsolódó
cselekvéseket, igéket (pl.
fürdünk, ebédelünk, kezet mosunk). A megértést jelzi, ha a gyermek
elindul abba az irányba, ahol az adott cselekvést végezni szoktuk, vagy
elindul, hogy hozza a szükséges eszközöket. Megérti az egyszerű tiltásokat, például:
Nem, Ne menj oda, stb. Az aktív szókincs is szinte napról napra növekszik.
Vannak gyermekek, akik a
hangutánzó szavakat (pl. pá-pá, vau-vau) részesítik előnyben, így ezen a téren
érnek el nagyobb fejlődést, és sok környezeti jelenséghez tudnak a gagyogáshoz
hasonló szavakat kapcsolni. Más gyermekek arra még nem képesek, hogy a teljes
szót kimondják, így általában a szavak első szótagját ejtik ki (pl. ba – baba,
ma – maci stb.). A gyermekek harmadik csoportja kezdetben nem sokat mond,
hallgatagabb, érleli a szavakat, majd egyszerre csak teljességükben kimondja
azokat.
A beszédszervek izmainak
erősítését leginkább a rágás segíti elő, valamint amennyire csak lehet, a
pohárból ivást részesítsük előnyben. Feltétlenül kerüljük el a cumisüveg
(ugyanez érvényes a játék cumira is) állandó szájban tartását az aktív iváson
kívül, és az is fontos, mi van a cumisüvegben, mert például ha cukros italt
(szörpöt, üdítőt, cukros teát) iszik, hamar tönkremennek a fogai.
Úgy segíthetjük leginkább a
szókincs fejlődését, ha egyszerű, pontos, egyértelmű kifejezéseket, szavakat
használunk, és ezzel egyidejűleg – amennyiben lehetséges – a gyermek kezébe is
adjuk
a tárgyat, hogy minél közvetlenebb tapasztalatokat szerezzen annak állagáról,
formájáról, méretéről, hangjáról. A tapasztalatszerzést nem mondatokkal, hanem
inkább a lényeges szavak kiemelésével kísérjük, így segítve a tárgy
tulajdonságainak és az azt jelölő szavaknak az összekapcsolódását. Például: Itt
a fakanál. Igen, a nyele hosszú. Ha
rágod, kemény. Bizony, koppan, ha leesik.
Amennyiben a kicsi nem a
szavakat, hanem a hangutánzó szavakat részesíti előnyben a tárgyak
megnevezésénél, akkor a párbeszédek során mondjuk ki az általa használt és a
„valódi” szót is, például: Ez a vonat, igen, sihuhu! Ezzel megerősítjük a
beszédében, és ugyanakkor a helyes kifejezést is elmondjuk.
Vannak gyermekek, akik ebben az
életkorban még nem ejtenek szavakat. Az ő esetükben fontos, hogy megfigyeljük,
jól hallják-e a beszédet. Érdemes időről időre suttogópróbát tartani úgy, hogy
a gyermek mögé állva suttogjuk el a nevét. Előfordulhat ugyanis, hogy náthás
állapotokat követően minimális, orvosilag még nem számottevő halláscsökkenés
jelenik meg, mely azonban átmenetileg akadályozza a beszéd megértését. Ilyenkor
a csecsemő tekintete erősen a beszélőre irányul, és igyekszik vele szemben lévő
pozíciót elfoglalni.
Amennyiben a beszélőszervek
állapota kielégítő, gyakori és változatos a gagyogás, nem kell aggódnunk,
bízhatunk az érési folyamatokban.