Nagymozgás
Egészséges gyermek 15 hónaposan
- Önállóan,
kapaszkodás nélkül feláll.
- Önállóan,
kapaszkodás nélkül jár.
- Jó
egyensúllyal ül, ülve játszik.
- Medvejárást
láthatunk, tenyerén és talpán támaszkodik, így változtat helyet.
- Felnőtt
méretű bútorokra, lépcsőre felmászik.
15 és 18 hónapos kor között
A gyermek egyensúlyérzéke tovább
fejlődik, mozgáskoordinációja finomodik, és ez az állásra is hatással van.
Ilyenkor már feláll a földről kapaszkodás nélkül, és stabilan megáll hosszú
ideig. Megtanulja álló helyzetből a földön lévő játékot megszerezni. Eleinte úgy
csinálja, hogy egyik kezével megkapaszkodik egy bútorba és lehajol a játékért,
amikor ügyesebb lesz, akkor már a szoba közepén kapaszkodás nélkül is lehajol
vagy leguggol, és innen feláll. Sokan szeretnek guggoló helyzetben játszani is.
Az állásegyensúly fejlődését mutatja az is, hogy a labdát képes állva eldobni,
anélkül, hogy elesne. A dobás után még általában ellép valamilyen irányba, hogy
visszanyerje stabil helyzetét. A labdarúgást is próbálja utánozni, de miután
nem képes még egy lábon megállni, inkább gyalogolva nekimegy, és így löki
tovább a labdát.
Ez az az életkor, amikor még a
leglassabban fejlődő babák is elkezdenek önállóan járni. Az új helyzetek vagy
a
sietség bizonytalansághoz, esetleg eséshez vezethet. A gyermek óvatos, de
folyamatosan kísérletezik a mozgással. Végeláthatatlanul és fáradhatatlanul
gyakorolja, amit már tud, és próbálgatja számára új körülmények között a
járást, például egyenetlen talajon, dimbes-dombos terepen. A járás már elég
biztonságos ahhoz, hogy a kezében vinni tudjon valamit. Hozza-viszi a
játékokat, cipekedik, rámol egyik helyről a másikra. Ha van olyan játék, amit
járás közben húzni vagy tolni lehet, előszeretettel játszik ezekkel is. Eközben
gyakran oldalazva lépeget, vagy akár hátrafelé is néhányat.
Másfél éves korára azt
figyelhetjük meg a járásban, hogy a gyermek már hosszabbakat lép, mint amikor
elkezdett menni. A járás alapja sem olyan széles már, azaz nem áll és lépeget
akkora terpeszben, mint korábban, lábait közelebb teszi egymáshoz. Nagyon
aranyos látvány, amikor a gyermek sietni próbál. Futni még nem képes másfél
évesen, de lépéseit szaporázza, és ezáltal gyorsabban halad. Mozgása ilyenkor
esetlenebbé, keszekuszábbá válik, mert még nem tud ehhez a gyors tempóhoz
gördülékenyen alkalmazkodni. Karjaival egyensúlyoz, kicsit billeg, és nehezen
tartja
az egyenes haladási irányt.
Ebben az életkorban már tudja
használni a műanyag motort, és előszeretettel hajtja a lábával. Ugyan három vagy
négy kereke van, de azért számára ez viszonylag instabil, meg kell tanulnia
rajta egyensúlyozni haladás közben. A kormányzás is új feladat, izgalmas
kihívás. Van kisgyermek, aki egy-másfél éves kora körül ráérez a gyors haladás
örömére, és le sem akar szállni a motorról, mások csak később fogják örömüket
lelni benne. Fontos a motor megfelelő mérete, a gyermek egész talpának le kell
érnie a talajra, hogy jól tudja hajtani és fékezni, valamint könnyen
egyensúlyban tudja tartani magát. Nekünk is könnyebbség egy-egy séta
alkalmával, hogy a motorral gyorsabban haladunk a gyermekkel, és nagyobb távot
tudunk megtenni babakocsi nélkül. Az utcán azonban nagyon kell vigyázni ebben
az életkorban: ügyelnünk kell arra, hogy ne kerüljenek tőlünk olyan messzire,
ahol nem tudjuk őket pár lépéssel utolérni, ha nem állnak meg a sarkon, vagy
autókihajtóknál. Lejtős utcákon fordítsunk különösen nagy odafigyelést a
gyermekre, ne engedjük egyedül elindulni!
Amikor a gyermek megtanul járni,
először csak a lakásban, később a szabadban is gyakorolja új tudományát.
Mozgékonyságától, személyiségétől és lehetőségeitől függ, hogy a járás milyen
hamar válik stabillá, és mikor lehet vele gyalog is elindulni egy-egy rövidebb
sétára. A gyerekek egy része fáradhatatlanul „rohan”, mások gyakran ölbe vagy
babakocsiba kéredzkednek. A levegőzés során már ne végig a babakocsiban üljön
a
gyermek, hanem legyenek a sétának olyan állomásai, ahol kiszállhat és
járkálhat. Így lesz lehetősége egyre nagyobb távokat gyalogolni, és különféle
talajokon begyakorolni a járást: földön, füvön, homokon, havon. A nyári
időszakokat érdemes kihasználni arra, hogy a gyermek rengeteg tapasztalatot
szerezzen az egész testfelületével. Nagy melegben, árnyékos helyen elég, ha egy
pelus van rajta, és fedezze fel bátran a természet adta lehetőségeket.
Homokozzon, pancsoljon, érje a bőrét langyos szellő, csiklandozza puha fű,
lépegessen homokban, kavicsokon. A különféle talajokon való járás erősíti a talpizmait,
ez segíti az egészséges lábfej kialakulását.
Ősszel és tavasszal érdemes
vízhatlan felszerelést beszerezni, mert ha tud is járni a gyermek, sokat esik
még, szeret négykézláb mászkálni és ülve játszani. Nagy élvezet ősszel a
lehullott falevelekben járkálni, gesztenyét és diót gyűjteni a kisvödörbe.
Tavasszal a puha talaj, friss fű, rengeteg virág hoz új tapasztalatokat. Télen
jól felöltözve lehet a hóban hemperegni, a havat lapátolni, gyúrni, szórni. A
hóban járás nehéz, erősíti az izmokat, fejleszti a járásügyességet. A szánkózás
is közös élmény lehet már, ebben az életkorban szívesen húzatják magukat
szánkón, és a felnőtt ölében ülve van, aki már a lecsúszást is élvezi. A nagy
sebesség még ijesztő lehet számára, ezért lankásabb lejtőkön próbáljuk, és ha
ekkor is félni kezd, ne erőltessük még.
Finommozgás
Egészséges gyermek 15 hónaposan
- Az ujjak
és a csukló jól mozog.
- Szeret
egy kezébe több apró tárgyat begyűjteni.
- A ceruzát
marokra fogja, szívesen firkál.
- Kemény
lapú könyvet lapoz.
- A
gurított labdát már meg tudja fogni, egy kisebb labdát egy kézzel el tud dobni.
15 és 18 hónapos kor között
Már
sokféle tárgyat, játékot próbál egyre kisebb résekbe, lyukakba belerakni, begyömöszölni.
A pontosan illeszkedő formák helyre tétele nehéz, de már megoldható feladat
ebben a korban. Az egyszerű formákat is kezdik felismerni, beazonosítják a
helyüket, de olykor még hosszas próbálkozás, míg a helyükre forgatják. A tárgyakat
méretük és formájuk szerint is csoportosítani kezdik.
Már
nagyon sokféleképpen játszik a játékokkal, tárgyakkal, és fontos tényező ennek
hátterében, hogy a két kezét ügyesen
használja együtt. Már nemcsak úgy tud együttműködni a két kéz, hogy ugyanazt
csinálják, hanem eltérő mozdulatokat is tud velük végezni. Ilyen például,
amikor két tárgyat úgy hoz összefüggésbe, hogy egyikből a másikba áttölti a
homokot, vizet, a kisebb kavicsokat. Bonyolultabb, kétkezes tevékenység az is,
amikor a csokit, túrószeletet vagy sajtot már ő akarja, és tudja is kibontani.
A felnőttek tevékenységeinek utánzása során is egyre többféle tárggyal ügyeskedik,
próbálkozik, gyakorol. Például törölget a konyhában talált ronggyal, kavar a
fakanállal az edényekben, kalapál és csavarozni próbál a megkaparintott szerszámmal,
utánozza a telefonálást, stb. Egyre ügyesebb a lapozásban is, próbálkozik a
vékony lapú könyvekkel, újságokkal.
Miután
a pakolgatás, a tárgyak hurcolása,
mindenféle helyre való begyömöszölése az egyik legfontosabb tevékenysége a
gyermeknek ebben a korban, a konnektorokat biztonságosan zárjuk le. Ugyanis előbb-utóbb
minden gyermek talál egy olyan vékony tárgyat, amit megpróbál bedugni a
konnektor lyukaiba.
Az
öntögetést rendíthetetlenül gyakorolja,
ezért nyáron a kerti homokozóba tegyünk többféle edénykét, pohárkát, és hagyjuk,
hogy a száraz homokkal, nagy melegben akár vízzel gyakorolják a merítés és az
öntés mozdulatait – a játszótérre is magunkkal vihetünk edénykéket. Néha még
melléönti, de ha fürdéskor ráérősen engedjük pancsolni, akkor a vízben minden
nap szívesen gyakorolni fogja ezt. A virágok, kerti növények öntözésében is lelkesen
segítenek, ha van kis műanyag öntözőkannájuk, amit ők is elbírnak.
Ami
a játékokat illeti, egyszerű formaberakók a megfelelők, melyeken egyszínű a
háttér, és van rajtuk néhány nagy, könnyen felismerhető figura, például állatok
vagy járművek. Emellett olyan egyszerű játékok, melyeknek valamilyen módon nyitható
részük van, és az ajtó/tető nyitását-csukását követően lehet ki- és bepakolni.
Nem csak boltokban megvehető játékokról van szó, az otthon lévő masszívabb
fedeles dobozok (fém tápszeresdobozok, fedeles tégelyek, kartondobozok) is
alkalmasak err – remek kétkezes tevékenység ezek kinyitása, becsukása, a doboz
tartamának megszerzése, és ismételt telepakolása. Ha még érdekesebbé, szebbé és
tartósabbá akarjuk tenni őket, akkor színes, öntapadós fóliával bevonhatjuk a
dobozokat. Néhány műanyag tetővel ellátott doboz tetején különféle nagyságú és
alakú lyukat vághatunk, így a kicsi ezeken keresztül próbálgathatja,
gyakorolhatja, hogy melyikbe férnek bele a kis labdái, a fapöckök, a színes
korongok, a képes kártyák vagy a kölesgolyó.