Nagymozgás
Egészséges gyermek 5 évesen
Statikus egyensúly
- Egy lábon állva 8-10 másodpercig képes egyensúlyozni.
Dinamikus egyensúly
- Futása gyors és jól koordinált.
- Gerendán jár, lábaival egymás elé lép.
- Ugráspróbák: helyből előre ugrás kb. 70-80 cm távolságra; helyből felugrással
hátra tud fordulni 180°-ot; páros lábbal hátra ugrál folyamatosan.
Mozgáskoordináció
- Ügyesen mászókázik, fára mászik.
- Hintát hajt.
- Bukfencezik.
5 és 6 éves kor között
A gyermekek öt-hatéves korukra képesek összetettebb, bonyolultabb mozgáskombinációk
elsajátítására, ha van lehetőségük rendszeres gyakorolásra. Így megtanulnak fára
mászni, kerékpározni, hintát hajtani és bukfencezni. Lehetőségeiktől függően elsajátítják
az úszás, a lovaglás, a tollaslabdázás, a síelés vagy szinte bármelyik másik sportmozgás
alapjait. A mozgások erőssége, tempója és térbeli terjedelme jelentős mértékben
fejlődik, egyre ellenállóbbá válnak a hosszan tartó terheléssel szemben.
A mászóeszközökön történő mászás ennek az életkornak továbbra is az egyik legkedveltebb
mozgásformája. A mászás gyorsabban, koordináltabban, folyamatosabban megy végbe.
Vérmérséklettől és ügyességtől függően bizonyos gyermekek szinte nem ismernek
akadályt maguk előtt. Ugyanakkor a biztonság fokozódása is megfigyelhető, veszélyérzetük
kialakult. Ötéves kor után jelentős fejlődés játszódik le, már nemcsak felfelé,
hanem lefelé is ügyesen jönnek a nehezebb mászóeszközökről, hegyoldalon, fáról.
Fejlődik a húzás, tolás, függeszkedés és egyensúlyozás is. A legváltozatosabb
sportmozgások elsajátítására képesek.
Az ugrás csak akkor fejlődik ebben az életkorban megfelelően, ha kellő gyakorlásra
is van lehetőség, különben a fejlődés lassú és formaszegény. Javasolt az ugróiskolázás,
a gumizás, az ugrókötelezés, valamint a távolugrások, támaszugrások, sorozatugrások,
fel-le ugrások és átugrások gyakorlása.
Együtt tud játszani a többiekkel, mások szempontjait is figyelembe tudja venni,
képes arra, hogy a szabályokat megértse, betartsa és azokat állandónak tekinti.
A társasjátékok használata ezt meg is követeli. Megérti azt is, hogy a szabály
megsértése „büntetést” von maga után, ha nem tartja be a szabályt, a többiek nem
játszanak vele. A gyermek viselkedésére jellemző, hogy szükségleteit késleltetni
tudja, azaz megtanul várni, ez is fontos tényezője a szabályjátékok gyakorlásának.
Ez adja majd alapját a közösségben végzett játékos tornafeladatoknak: fogócskáknak,
bújócskáknak és kidobós játékoknak.
A kirándulásokat érdemes több családdal együtt szervezni, a gyerekek húzzák,
ösztönzik egymást, kortársak között nem panaszkodnak fáradtságról. Mi is segíthetjük
legyőzni a holtpontokat, például ha az érdekes természeti jelenségekre irányítjuk
a figyelmet: „Nézd, ott egy kidőlt fa, fussatok el odáig és másszatok fel rá!”,
vagy „Hű, nézzétek, tölgyfa! Adok egy zacskót, gyűjtsetek makkot, otthon készítünk
belőle képet, figurákat!”. Vihetünk állat- és növényhatározót magunkkal, a kirándulást
az ismeretek bővítésére is érdemes kihasználni. A természet számtalan mozgásos
kihívást is rejt, ne tiltsuk a felmászástól, árokugrástól, köveken mászkálástól,
de segítsünk neki kiválasztani, melyik az a szikla, fatörzs, hegyoldal, árokpart,
ahol biztonságosan játszhat.
Ebben az életkorban nagyon kedvelik a játékos tornafoglalkozásokat, és a sportmozgások
alapjait is könnyen elsajátítják. Testi képességeik, figyelmük és kitartásuk alapján
is képesek egy 45-60 perces játékos sportfoglalkozást végigcsinálni. Rendszeres
gyakorlással összetettebb mozgások elsajátítására is képessé válnak. Meg tudnak
tanulni görkorcsolyázni, kerékpározni, úszni, síelni stb. A rendszeres mozgás
nem csak testüket, szervezetüket erősíti, de személyiségformáló hatású is, gondoljunk
a fegyelemre, önfegyelemre, kitartásra, önuralomra és akaraterőre. Az óvodás kisgyermek
fő tevékenysége azonban a játék, bármilyen testmozgást végzünk is a gyermekkel,
ne feledjük, a játékosság és a megfelelő pihenőidők betartása fontos!
A járás nehéz terepen, az ugrás, a futás és a mászás csak akkor fejlődik ebben
az életkorban megfelelően, ha kellő gyakorlásra ösztönzik a gyermeket. Nehezített
járást lehet gyakorolni különböző magasságú lépcsőkön, emelkedőn, lejtőn, homokozó
szegélyén, fatörzseken, lapos köveken, bokrokat kerülgetve, térdig érő vízben.
Az átlépések variálhatók 20-50 cm között: tócsák, gödrök, sziklák, faágak, gyökerek,
árkok fölött, között lehet ügyesíteni a járást. A futójátékok is kedveltek, különböző
iram- és irányváltásokkal, elindulás-megállás gyakorlásával, természetes támaszgyakorlatokkal
kombinálva (csúszás, úszás, mászás). Jó mókát jelentenek az utánzó mozgások (sánta
róka, pók, rák, fóka, medve). Nagy teremben vagy a szabadban a szabályjátékok
széles tárháza is rendelkezésre áll (fogócskák, labdajátékok, körjátékok). A térérzékelésben
a társak mozgásának érzékelése, és az ahhoz való alkalmazkodás megtanulása is
fontos. Ösztönözhetjük gyermekünket ugróiskolázásra, ugrókötelezésre, távolugrásokra
és támaszugrásokra (béka, nyuszi, sánta róka). Emellett jól gyakorolhatók a sorozatugrások,
a fel-le ugrások és átugrások különböző magasságú lépcsőkön, emelkedőn és lejtőn,
homokozó szegélyén, fatönkökön, nagy köveken.
Ha van rá lehetőségünk, igyekezzünk olyan játékokat vásárolni vagy készíteni,
melyek a gyermek ügyességét teszik próbára, például roller, görkorcsolya, ugrókötél,
kötéllétra, gyűrűhinta. Fontos, hogy a gyermek számára biztosítsuk a minél változatosabb
mozgások végrehajtásához szükséges feltételeket! Kertben a magasabb faágakra hinta,
mászókötél, függőlétra, gyűrűhinta akasztható. Az ilyen játékok, eszközök beszerzése
és használata később busásan megtérülő eredményeket hoz. Ahhoz, hogy a gyermek
egyre jobban koordinálja mozgását, hogy izmai összehangoltan működjenek, látása,
hallása jól működjön, szükséges a kellő mennyiségű és kihívást jelentő mozgáslehetőség
biztosítása. A mozgásos ügyesség fejlesztése mellett olyan képességek megszerzését
is lehetővé teszik számára, melyek az iskolába kerüléskor jobb tanulási eredményeket
biztosítanak.
Ebben az életkorban a későbbi úszás elsajátítása érdekében fontos, hogy a vizet
mint új közeget megismertessük és megszerettessük a gyermekkel. A vízben más fizikai
törvényszerűségek érvényesülnek, mint a szárazföldön, meg kell szokni az új érzéseket,
meg kell tanulni egyensúlyban tartani és irányítani a test mozgását. A vízhez
szoktatás célja, hogy a gyermek egy idő után ugyanolyan otthonosan mozogjon a
vízben, mint a szárazföldön, teljesen alkalmazkodjon a megváltozott közeghez,
annak törvényszerűségeihez, jellegzetességeihez. Úszásoktatást csak akkor lehet
elkezdeni, ha a gyermek megszerette a vizet, otthonosan viselkedik benne, és célszerű
mozgásokat végez. Meg kell tanulnia először az arcra fröccsenő vizet elviselni,
a szemhéjait lezárni, később a víz alá merülni. Már a kádban való fürdés is kezdő
lépés lehet, ha ez a lehetőség adott a családban. Amikor van idő hosszan fürdeni,
fel lehet tölteni sok vízzel a kádat, és hagyni a gyermeket hosszan pancsolni.
Érdemes öntögetős, locsolós, spriccelős játékokat játszani, és az arc víz alá
merítését, a levegő vízbe fújását is el lehet kezdeni gyakorolni. Nyáron egy felfújható
medence jelentheti a következő lépést a kertben vagy az erkélyen. Emellett az
anyagi és földrajzi lehetőségeinktől függően ki kell használni a nyarakat, akár
természetes vízben, akár strandon vagy uszodában is szerezhet a gyermek további
élményeket, tapasztalatokat.
Sok gyakorlással válnak képessé a gyermekek arra, hogy úrrá tudjanak lenni minden
váratlan és bizonytalan helyzeten. Az egyensúlyérzékelő, az izom-, ín-, ízület-,
bőrérzékelési rendszer és a látás révén befutó számtalan ingerek feldolgozása
bonyolult idegrendszeri feladat. Az idegrendszer éretlenségéből adódóan (például
koraszülöttek), vagy a kevés testérzékeléses és mozgásos tapasztalattal rendelkező
gyermekek ebben az életkorban mutathatnak ügyetlenséget a nagy- és finommozgások
koordinációjában, az egyensúly- és térérzékelés területén. Ebben az életkorban
még sok hátrány behozható, de biztosítani kell a lehetőséget a megfelelő mozgások
kellő ideig tartó gyakorlására. Fontos, hogy a gyermekek csoportban is tevékenykedhessenek,
egymást ugyanis motiválják és utánozzák. Rendkívül nagy mozgásigényük különösen
jól kielégíthetők sokmozgásos testnevelési játékokkal. Amennyiben egy kisgyermek
a nagy- és finommozgásos koordináció, egyensúly-, test- és térérzékelés területein
sok nehézséget mutat, speciális mozgásterápiára is szüksége lehet. A terápia kiválasztásához
részletesebb vizsgálatra van szükség, melyet a területileg illetékes Nevelési
Tanácsadóban kérhetünk.
Emellett vannak olyan eszközök is, amik megkönnyítik az ujjtartást. A helyes
fogást segítő ceruzafogók gumiból készülnek, háromszög formájúak és a ceruzára
húzhatóak. Ezek a ceruza helyes fogásához és irányításához szükséges 3 ujjat (hüvelyk-,
mutató- és középső ujj) a megfelelő helyre irányítják. Háromszög alakú ceruza
is kapható, kicsi kezeknek a vastag, nagyobbaknak a vékony javasolt. Fontos, hogy
ne szóljunk rá, ne korrigáljuk a ceruzafogását minden percben. Ha elcsúszik az
ujja, olykor-olykor javítsuk ki, de ne éreztessük vele minden percben, hogy rosszul
fogja a ceruzát, mert elvesszük a kedvét.