A gyermek fejlődése
A gyermek fejlődése / 12–15 hó / Értelmi képességek
Értelmi képességek

Egészséges gyermek 12 hónaposan

  • Tárolóból játékokat (vagy más tárgyakat) kipakol.
  • Egyszerű ok-okozati összefüggéseket átlát.
  • Kör formát behelyez kör alakú nyílásba.
  • Utánozza a látott mozdulatokat (pl. tapsi-tapsi, pá-pá).
  • Kérésre ismerős tárgyra mutat.

12 és 15 hónapos kor között

A ki-be pakolászás, a kisebb játékoknak a nagyobb méretű üreges tárgyakba való behelyezése ennek az életkornak a fő tevékenysége. A sokféle tárgy egyre kisebb résekbe, lyukakba gyömöszölése közben megtapasztalják a méreteket és a formákat, azaz rájönnek, hogy a tárgyakat méretük és formájuk szerint is kategorizálni tudják. Azt már most tudják, hogy a legkönnyebb a gömbölyű holmikat beleilleszteni a kerek lyukba.

Ujjaik egyre ügyesebbek, a tárgyakat pontosabban fogják meg, és engedik el. Ez a tárgyak egymásra helyezésére ad lehetőséget. A mozdulat még bizonytalan, de a nagyobb játékok egymásra pakolása mellett a kisebbekkel is próbálkoznak. Jó, ha szabadon kísérletezhetnek, hogy tapasztalatot szerezzenek, melyik tárgy melyiken marad rajta. Így alakul kreativitásuk, és bővül tudásuk a világ dolgairól.

Megtanulják, hogy melyik játéktárgy mire való: a telefont a fülükhöz emelik, az autót tologatják, hajukhoz illesztik a fésűt, stb. Az is nagyon bájos a részükről, hogy a felnőttek szokásait lemásolják. Úgy könyökölnek az asztalnál, mint nagypapa, úgy töprengenek, mint ahogyan apától látják, mikor valami megszerelendő előtt áll, várakozás közben lóbálják a lábukat, mint ahogy a nagyobb gyerekektől látják az orvosi váróban.


 

A tárgyat, amit elrejtünk, már ott keresi, ahol az eltűnt, és ha egy dobozt kap, amiben zörög valami, akkor érdekli, hogy mi lehet benne. A konyhai tárolók többszörös élvezetet nyújtanak számára.

Nyújtsunk lehetőséget a gyermeknek a változatos felfedezéshez. A bepakolós, formabehelyezős játékok garmadáját kínálják az üzletek, de az otthon talált kisebb-nagyobb tárgyakat is fel lehet használni erre a célra.

Kaphatók olyan játékszerek is, amelyeknél nyomásra vagy más beavatkozásra előbukkannak a figurák. Ennek legegyszerűbb változata, amikor egy gomb megnyomásával egy figurát tud a baba működtetni. Ennél bonyolultabb, amikor már a gombok másképp működtethetők (nyomás, billentés, forgatás, elhúzás), és négy figura is előugrik egymás mellett. A gyártók már a tárgy színeivel is továbbgondolkodtatják a gyerekeket, úgyhogy ezek hosszabb távon használható eszközök.

A tárgyak működési használatánakgyakorlásához legyen a kicsinek – akár fiú, akár lány – egy masszív autója, egy nagyobb méretű babája, játék telefonja, hogy legyen alkalma használni azokat. A játék baba később a testrészek megmutatásának gyakorlásakor is jól jön, sőt a gondoskodás megélése kapcsán a fiúk is szívesen adnak neki kekszet, kanállal ennivalót. Legyen egy füles műanyag bögréje és egy játék kanala is. A sok-sok edényre még nincs szükség, pár darab is elég belőlük.

Ezeket a tárgyakat sokszor nevezzük meg, és néha kérdezzük meg a gyermektől, hogy „Hol van, a…?”, anélkül hogy megmutatnánk, merre találja.

Az érdeklődés hiánya, vagy a kézzel való tevékenység megrekedése a lassabb fejlődés mutatója ebben az életkorban. A közös játék során a mozdulatok közös kivitelezése, a gyermek kezének mozgatása egyszer-egyszer segít beindítani a tevékenykedést. Az eltúlozott arckifejezések (szemek kikerekítése, ajkak erősebb összezárása vagy nagyobbra nyitása), a kicsit eltúlzott gesztikulálás is segítenek abban, hogy a gyermek jobban tudjon koncentrálni. A kevesebb eszköz is támogatja a figyelem összpontosítását – ha sok van körülötte, az esetleg elvonhatja a figyelmét.

Gyorslinkek