Nagymozgás
Egészséges gyermek 2,5 évesen
- Labdarúgásnál lábát hátra és utána előre lendíti.
- Futása összerendezett.
- Páros lábbal ugrik helyben.
- Leugrik 10-15 cm magasról.
- Rövid lépcsőn felfelé váltott lábbal megy.
2,5 és 3 éves kor között
A járásegyensúly fejlődésével a gyermek képessé válik egyre keskenyebb felületeken
végigmenni, lábait egyre jobban összezárja, és később vonalon végigmenve is próbál
járni. A járás során próbálgatja az egyensúlyozást úgy is, hogy a lábujjhegyein
lépked, pipiskedve jár.
Megtanul egyre nagyobb távolságra előre ugrani, kezdetben ez kb. 12-22 cm-es
ugrás. A leugrásban is fejlődik, egyre magasabbról, akár 20-30 cm-ről rugaszkodik
neki. Amikor új magasságokból gyakorolja a leugrást, még visszatér a lépőugráshoz,
majd innen is begyakorolja a páros lábbal való elrugaszkodást és leérkezést.
Labdakezelés területén is megfigyelhetjük a gyermek ügyesedését. Amikor helyből
rúg, egy lábra kell állnia, kezdetben ez egy-egy pillanatra sikerül, ezért az
első rúgásoknál előre lép, és eközben továbbítja a labdát. Később, amikor hosszabban
meg tud állni egy lábon, hátra majd előre lendíti a lábát rúgásnál. A rúgás rövid,
nehezen találja el megfelelő szögben a labdát, ezért annak irányítása még véletlenszerű.
Hároméves korra alakul ki a váltott lábas lépcsőzés, amikor már mindegyik lépésnél
másik fokra lép – a felfelé lépegetést hamarabb megtanulja. A legtöbb hároméves
már kézfogás és kapaszkodás nélkül megy a lépcsőn felfelé váltott lábbal. Lefelé
tovább megmaradhat a kapaszkodás és a mellélépéssel való haladás is. Sokat számít
még ebben az életkorban a lépcsőfokok magassága és hosszúsága. A túl magas fokok
és a hosszú lépcsősor nehezítik a lépcsőzést. Ha a lépcső nem tömör szerkezetű,
át lehet látni a lépcsőfokok vagy a korlát rácsai között, akkor a mélység látványa
miatt óvatosabb és félénkebb lehet, főleg lefelé menet.
A vonalon járást szívesen gyakorolgatja először kézfogással, azután szabadon.
Próbálgassuk homokozó peremén, járdaszegélyen vagy kidőlt fatörzsön a végiglépkedést.
Jó móka, amikor színes járólapok mintaszerűen vannak lefektetve, itt is tudjuk
a csíkokat, vonalakat követni. Sokszor a gyermek választ ki egy színt vagy formát,
és csak arra hajlandó lépni, ilyenkor óriáslépésekre, átugrásokra kényszerül.
Az ugrás kialakulását és fejlődését érdemes elősegíteni a gyermeknél. A gumiasztalon,
gumiágyon ugrálást már akkor is szereti gyakorolgatni, amikor a talajon még nem
képes a felugrásra. Később is szívesen gyakorolja az ugró mozgást, érdemes erre
ösztönözni.
Ebben az életkorban szívesen játszik mozgásos játékokat a felnőtt kezdeményezésével
és irányításával. A körjátékok, sorjátékok és egyszerű szabályjátékok kiválóan
alkalmasak erre. Az egyszerű népi játékokat több gyerekkel közösen lehet játszani.
Jó, ha a gyerekek életkorban kicsit különböznek, így a nagyobbakat követhetik
a kisebbek. A bújócskák, fogócskák is elkezdhetők már. De azt is nagyon élvezik,
ha egy felnőtt vagy nagyobb gyerek feladatokat diktál a csoport többi tagjának,
például egy lábon állás, járás hátrafelé vagy oldalazva, ugrálás előre, galoppozás,
futás cikcakkban, stb.
Fontos a rendszeres testmozgásra való igény kialakítása a gyermeknél. Ne féljünk
a lábbal, pedállal hajtható eszközöktől, egyelőre a három- vagy négykerekűek alkalmasak
erre. A pedálozás nehéz mozgás, eleinte adhatunk kis lendületet a gyermeknek,
hogy meg tudjon indulni. Tanulásra, gyakorlásra a sportpályák, parkok, sétálóutcák
a legalkalmasabbak, de nagyobb városokban találhatunk néhány helyen kerékpáros
gyakorlópályákat is.
Az úgynevezett futóbicikli is kedvelt jármű két és fél-hároméves kortól. Ez tulajdonképpen
pedál nélküli bicikli, tehát ha van kisméretű kerékpárunk, akár annak a pedálját
leszerelve alakíthatunk ki futóbiciklit. Ezzel a két keréken való egyensúlyozást
könnyedén megtanulja a gyermek. Lehetőleg legyen rajta kézifék, mert nagy sebességgel
lehet vele menni, és megállni is tudni kell vele! Amíg a közlekedés alapvető szabályit
nem képes betartani a kicsi, védett területen gyakoroljunk vele: kertben, ligetekben,
parkokban, sétálóutcákban vagy játszótereken. A pedálos kétkerekű biciklizés a
fentiek begyakorlása után már gyerekjáték lesz akár három-négyéves korban. A bukósisak
rendszeres használata nagyon fontos!
Finommozgás
Egészséges gyermek 2,5 évesen
- Képes vékony lapú könyvet, újságot lapozni.
- A ceruzát az ujjaival tartja.
- Vonalhúzást utánoz (vízszintes, függőleges és keresztezett vonalakat).
- Ollóval kisebb vágásokat végez.
2,5 és 3 éves kor között
Rajzolásnál láthatjuk, hogy már nem a közepén markolja a ceruzát, hanem finomabb
fogással, az ujjaival kezdi tartani azt, a hegyéhez közelebbi végén. A firkálás
során egyre többször lefékezi a mozdulatait, és lassan húz vonalakat különféle
irányokban. Egyre jobban irányítja a ceruzát, néha bezár egy vonalat, és így kör
formálódik. Egy-egy jól sikerült alakzatba azután bele is lát valamit, és büszkén
mondja, hogy ez egy hajó, alma vagy éppen kutya. Később már kifejezetten ábrázolási
szándékkal rajzol, alkotás közben mondja, hogy mi lesz belőle, a végeredmény azonban
még nem mindig felismerhető.
A labda dobásánál is megfigyelhetünk új dolgokat. Az egykezes dobásnál már nemcsak
a kart lendíti, hanem a törzs is elfordul kissé dobás előtt, és az előkészületnél
gyakran tétovázik, ellép a lábával. Nagyobb labda kétkezes dobásánál már képes
alulról és fej fölül is indítani a dobást. A labdát egyre messzebbre el tudja
dobni, bár elengedés után az még kissé lefelé repül. Néhány méteren belül egyre
jobban eltalálja a kiszemelt célt is.
Elkezdődik a labda elkapásának tudománya is. A nagyobb labdát könnyebben megfogja,
főként ha közelebbről dobjuk neki, és ő előrenyújtott karral várja. Ebben az életkorban
a labda érkezésekor egy merítésszerű mozdulattal a mellkasukhoz szorítja azt,
a kézfejet kevésbé használja, inkább egész karjával dolgozik. A labda elkapása
nem mindig sikeres, többnyire csak az esetek felében, negyedében képes megtartani.
A kézmozgások és tárgyhasználat fejlődésében segíti őt, hogy otthon nagyon szeret
segíteni. Elpakol étkezés után, vagy vásárlás után kiveszi az élelmiszereket a
szatyorból, feltörli a kiömlött vizet. Gyakorta inkább olyan munkákban vesz részt,
ami saját nemére jellemző: a kislányok inkább anya körül, a kisfiúk inkább apa
körül segédkeznek, de fordítva is igaz. Figyeli a testvérek és a nagyszülők tevékenységét
is, és szívesen bekapcsolódik, ha engedjük. Érdemes bevonni a gyermeket olyan
házimunkákba, ahol ő is tud egyszerű tevékenységeket, munkafázisokat elvégezni.
Például bevásárlásnál a kicsi is vihet egy kis hátizsákot, amiben hazahozhat könnyebb
dolgokat, vagy kipakolhatja a zöldségeket, gyümölcsöket a tárolóba, vagy a hűtőbe
való dolgokat ő adogathatja nekünk a kosárból.
Ebben a korban a két kéz együttes, összehangolt használata már nagyon fontos
ahhoz, hogy bonyolultabb és akár többlépéses tevékenységeket elvégezzenek. Kézügyességük
nem egyformán jól összehangolt ebben az életkorban, ezért fontos, hogy egy-egy
játéktevékenységet bontsunk fokozatokra, hogy a gyermeknek mindenképpen sikerélménye
legyen a játék során. Kedvelt tevékenység ebben az életkorban a gyöngyfűzés, de
nem minden kisgyermeknek sikerül egyből zsinórra fűznie a gyöngyöket. Kaphatók
műanyagból, illetve fából készült, nagyobb méretű gyöngyök is, és ajánlott, hogy
a gyakorlás kezdetén először ne zsinórra, hanem pálcára, rúdra fűzzék fel a gyöngyöket.
Amikor ez már könnyedén megy, előkerülhet a madzag is. Ha sikerül merevebb tartásút
beszerezni (pl. zseníliadrótot, műanyag szálat), akkor erre, a pálcához hasonlóan,
könnyebb a gyöngyöt felfűzni. Ha pedig már a puha fűző is előkerül, célszerű a
végén 1-2 cm-t szigetelőszalaggal betekerni, hogy a gyöngy könnyebben átdugható
legyen.