Nagymozgás
Egészséges gyermek 15 hónaposan
- Önállóan, kapaszkodás nélkül feláll.
- Önállóan, kapaszkodás nélkül jár.
- Jó egyensúllyal ül, ülve játszik.
- Medvejárást láthatunk, tenyerén és talpán támaszkodik, így változtat helyet.
- Felnőtt méretű bútorokra, lépcsőre felmászik.
15 és 18 hónapos kor között
A gyermek egyensúlyérzéke tovább fejlődik, mozgáskoordinációja finomodik, és ez az állásra is hatással van. Ilyenkor már feláll a földről kapaszkodás nélkül, és stabilan megáll hosszú ideig. Megtanulja álló helyzetből a földön lévő játékot megszerezni. Eleinte úgy csinálja, hogy egyik kezével megkapaszkodik egy bútorba és lehajol a játékért, amikor ügyesebb lesz, akkor már a szoba közepén kapaszkodás nélkül is lehajol vagy leguggol, és innen feláll. Sokan szeretnek guggoló helyzetben játszani is. Az állásegyensúly fejlődését mutatja az is, hogy a labdát képes állva eldobni, anélkül, hogy elesne. A dobás után még általában ellép valamilyen irányba, hogy visszanyerje stabil helyzetét. A labdarúgást is próbálja utánozni, de miután nem képes még egy lábon megállni, inkább gyalogolva nekimegy, és így löki tovább a labdát.
Ez az az életkor, amikor még a leglassabban fejlődő babák is elkezdenek önállóan járni. Az új helyzetek vagy a sietség bizonytalansághoz, esetleg eséshez vezethet. A gyermek óvatos, de folyamatosan kísérletezik a mozgással. Végeláthatatlanul és fáradhatatlanul gyakorolja, amit már tud, és próbálgatja számára új körülmények között a járást, például egyenetlen talajon, dimbes-dombos terepen. A járás már elég biztonságos ahhoz, hogy a kezében vinni tudjon valamit. Hozza-viszi a játékokat, cipekedik, rámol egyik helyről a másikra. Ha van olyan játék, amit járás közben húzni vagy tolni lehet, előszeretettel játszik ezekkel is. Eközben gyakran oldalazva lépeget, vagy akár hátrafelé is néhányat.
Másfél éves korára azt figyelhetjük meg a járásban, hogy a gyermek már hosszabbakat lép, mint amikor elkezdett menni. A járás alapja sem olyan széles már, azaz nem áll és lépeget akkora terpeszben, mint korábban, lábait közelebb teszi egymáshoz. Nagyon aranyos látvány, amikor a gyermek sietni próbál. Futni még nem képes másfél évesen, de lépéseit szaporázza, és ezáltal gyorsabban halad. Mozgása ilyenkor esetlenebbé, keszekuszábbá válik, mert még nem tud ehhez a gyors tempóhoz gördülékenyen alkalmazkodni. Karjaival egyensúlyoz, kicsit billeg, és nehezen tartja az egyenes haladási irányt.
Ebben az életkorban már tudja használni a műanyag motort, és előszeretettel hajtja a lábával. Ugyan három vagy négy kereke van, de azért számára ez viszonylag instabil, meg kell tanulnia rajta egyensúlyozni haladás közben. A kormányzás is új feladat, izgalmas kihívás. Van kisgyermek, aki egy-másfél éves kora körül ráérez a gyors haladás örömére, és le sem akar szállni a motorról, mások csak később fogják örömüket lelni benne. Fontos a motor megfelelő mérete, a gyermek egész talpának le kell érnie a talajra, hogy jól tudja hajtani és fékezni, valamint könnyen egyensúlyban tudja tartani magát. Nekünk is könnyebbség egy-egy séta alkalmával, hogy a motorral gyorsabban haladunk a gyermekkel, és nagyobb távot tudunk megtenni babakocsi nélkül. Az utcán azonban nagyon kell vigyázni ebben az életkorban: ügyelnünk kell arra, hogy ne kerüljenek tőlünk olyan messzire, ahol nem tudjuk őket pár lépéssel utolérni, ha nem állnak meg a sarkon, vagy autókihajtóknál. Lejtős utcákon fordítsunk különösen nagy odafigyelést a gyermekre, ne engedjük egyedül elindulni!
Amikor a gyermek megtanul járni, először csak a lakásban, később a szabadban is gyakorolja új tudományát. Mozgékonyságától, személyiségétől és lehetőségeitől függ, hogy a járás milyen hamar válik stabillá, és mikor lehet vele gyalog is elindulni egy-egy rövidebb sétára. A gyerekek egy része fáradhatatlanul „rohan”, mások gyakran ölbe vagy babakocsiba kéredzkednek. A levegőzés során már ne végig a babakocsiban üljön a gyermek, hanem legyenek a sétának olyan állomásai, ahol kiszállhat és járkálhat. Így lesz lehetősége egyre nagyobb távokat gyalogolni, és különféle talajokon begyakorolni a járást: földön, füvön, homokon, havon. A nyári időszakokat érdemes kihasználni arra, hogy a gyermek rengeteg tapasztalatot szerezzen az egész testfelületével. Nagy melegben, árnyékos helyen elég, ha egy pelus van rajta, és fedezze fel bátran a természet adta lehetőségeket. Homokozzon, pancsoljon, érje a bőrét langyos szellő, csiklandozza puha fű, lépegessen homokban, kavicsokon. A különféle talajokon való járás erősíti a talpizmait, ez segíti az egészséges lábfej kialakulását.
Ősszel és tavasszal érdemes vízhatlan felszerelést beszerezni, mert ha tud is járni a gyermek, sokat esik még, szeret négykézláb mászkálni és ülve játszani. Nagy élvezet ősszel a lehullott falevelekben járkálni, gesztenyét és diót gyűjteni a kisvödörbe. Tavasszal a puha talaj, friss fű, rengeteg virág hoz új tapasztalatokat. Télen jól felöltözve lehet a hóban hemperegni, a havat lapátolni, gyúrni, szórni. A hóban járás nehéz, erősíti az izmokat, fejleszti a járásügyességet. A szánkózás is közös élmény lehet már, ebben az életkorban szívesen húzatják magukat szánkón, és a felnőtt ölében ülve van, aki már a lecsúszást is élvezi. A nagy sebesség még ijesztő lehet számára, ezért lankásabb lejtőkön próbáljuk, és ha ekkor is félni kezd, ne erőltessük még.
Finommozgás
Egészséges gyermek 15 hónaposan
- Az ujjak és a csukló jól mozog.
- Szeret egy kezébe több apró tárgyat begyűjteni.
- A ceruzát marokra fogja, szívesen firkál.
- Kemény lapú könyvet lapoz.
- A gurított labdát már meg tudja fogni, egy kisebb labdát egy kézzel el tud dobni.
15 és 18 hónapos kor között
Már sokféle tárgyat, játékot próbál egyre kisebb résekbe, lyukakba belerakni, begyömöszölni. A pontosan illeszkedő formák helyre tétele nehéz, de már megoldható feladat ebben a korban. Az egyszerű formákat is kezdik felismerni, beazonosítják a helyüket, de olykor még hosszas próbálkozás, míg a helyükre forgatják. A tárgyakat méretük és formájuk szerint is csoportosítani kezdik.
Már nagyon sokféleképpen játszik a játékokkal, tárgyakkal, és fontos tényező ennek hátterében, hogy a két kezét ügyesen használja együtt. Már nemcsak úgy tud együttműködni a két kéz, hogy ugyanazt csinálják, hanem eltérő mozdulatokat is tud velük végezni. Ilyen például, amikor két tárgyat úgy hoz összefüggésbe, hogy egyikből a másikba áttölti a homokot, vizet, a kisebb kavicsokat. Bonyolultabb, kétkezes tevékenység az is, amikor a csokit, túrószeletet vagy sajtot már ő akarja, és tudja is kibontani. A felnőttek tevékenységeinek utánzása során is egyre többféle tárggyal ügyeskedik, próbálkozik, gyakorol. Például törölget a konyhában talált ronggyal, kavar a fakanállal az edényekben, kalapál és csavarozni próbál a megkaparintott szerszámmal, utánozza a telefonálást, stb. Egyre ügyesebb a lapozásban is, próbálkozik a vékony lapú könyvekkel, újságokkal.
Miután a pakolgatás, a tárgyak hurcolása, mindenféle helyre való begyömöszölése az egyik legfontosabb tevékenysége a gyermeknek ebben a korban, a konnektorokat biztonságosan zárjuk le. Ugyanis előbb-utóbb minden gyermek talál egy olyan vékony tárgyat, amit megpróbál bedugni a konnektor lyukaiba.
Az öntögetést rendíthetetlenül gyakorolja, ezért nyáron a kerti homokozóba tegyünk többféle edénykét, pohárkát, és hagyjuk, hogy a száraz homokkal, nagy melegben akár vízzel gyakorolják a merítés és az öntés mozdulatait – a játszótérre is magunkkal vihetünk edénykéket. Néha még melléönti, de ha fürdéskor ráérősen engedjük pancsolni, akkor a vízben minden nap szívesen gyakorolni fogja ezt. A virágok, kerti növények öntözésében is lelkesen segítenek, ha van kis műanyag öntözőkannájuk, amit ők is elbírnak.
Ami a játékokat illeti, egyszerű formaberakók a megfelelők, melyeken egyszínű a háttér, és van rajtuk néhány nagy, könnyen felismerhető figura, például állatok vagy járművek. Emellett olyan egyszerű játékok, melyeknek valamilyen módon nyitható részük van, és az ajtó/tető nyitását-csukását követően lehet ki- és bepakolni. Nem csak boltokban megvehető játékokról van szó, az otthon lévő masszívabb fedeles dobozok (fém tápszeresdobozok, fedeles tégelyek, kartondobozok) is alkalmasak err – remek kétkezes tevékenység ezek kinyitása, becsukása, a doboz tartamának megszerzése, és ismételt telepakolása. Ha még érdekesebbé, szebbé és tartósabbá akarjuk tenni őket, akkor színes, öntapadós fóliával bevonhatjuk a dobozokat. Néhány műanyag tetővel ellátott doboz tetején különféle nagyságú és alakú lyukat vághatunk, így a kicsi ezeken keresztül próbálgathatja, gyakorolhatja, hogy melyikbe férnek bele a kis labdái, a fapöckök, a színes korongok, a képes kártyák vagy a kölesgolyó.