A gyermek fejlődése
A gyermek fejlődése / 15–18 hó

Kommunikációs és nyelvi képességek

Egészséges gyermek 15 hónaposan

  •  A szavak lassan átveszik a gagyogás helyét.
  • Körülbelül száz szót ért meg, ebbe olyan kifejezések is értendők, mint például: Ints pát!
  • Megérti az egyszerűbb, felé irányuló kéréseket, tiltásokat is, képes eleget tenni azoknak.
  • Néhány gyakran előforduló tárgyra, jelenségre következetesen ugyanazt a megnevezést (esetleg csak szótöredéket) használja: pl. a kutya vau-vau, az étkezés nyam-nyam, a labda lehet csak la.
  • Rájön, hogy a szavakkal fel tudja kelteni a felnőtt érdeklődését, és rá tudja venni bizonyos cselekvésekre.

15 és 18 hónapos kor között

Az egyre halványuló, majd eltűnő gagyogás helyét hangutánzó szavak, általuk használt megnevezések (protoszavak, lásd a kilenc-tizenkét hónapos kornál) és a felnőttek által is használt szavak vegyesen veszik át. Jellemző a másfél évhez közeledő babára, hogy egy-egy szóval teljes mondatot fejez ki ( pl. a baba által kimondott „ajtó” szó nemcsak magát az ajtót jelöli, hanem az ahhoz kapcsolódó egész gondolatot: becsukódott az ajtó, vagy ki akarok menni az ajtón, esetleg áll valaki az ajtóban).

Nem csak az fontos, hogy eleget beszéljünk a gyermekhez, de az is, hogy hogyan beszélünk hozzá. Az adott helyzetre legjellemzőbb szavakat kell hangsúlyoznunk, lehetőleg egyszerűen, például: „Elhozhatod majd a macidat is a kocsiba!” helyett „A macit is hozd!” Csak akkor használjunk összetett mondatokat, mikor biztosak vagyunk benne, hogy a gyermek az egyszerűeket megérti.

Ha azt tapasztaljuk, hogy az általa kimondott szó (pl. „eszi” vagy „enni”) mögött nem csak az adott szó jelentése húzódik meg, akkor a teljes gondolatot mondjuk ki (pl. Szeretnél már enni? Meg akarod etetni a babádat? Sütit szeretnél enni?). A gyermek erre egyértelmű jelzéssel, igennel vagy nemmel tud reagálni, így járulunk hozzá a nemsokára esedékes mondatalkotás fejlődéséhez.

A kisdedek beszédfejlődése többféleképpen is bekövetkezhet. Vannak, akik bár láthatóan mindent értenek, mégsem mondanak egy szót sem. Mások élénken gesztikulálnak, megértetik magukat környezetükkel, de szavakat nem mondanak. Megint mások szótöredékekkel, általában az első szótag kimondásával mindent ki is mondanak, amit tudnak. A fentiek mind a természetes fejlődéshez tartoznak, és az, hogy melyik úton halad a kisded, több külső és belső tényező együttes összefüggésén múlik. Amennyiben mégis felmerül, hogy egy gyermek beszédértése és/vagy beszéde nem fejlődik az életkornak megfelelően, forduljunk szakemberhez – szintén a védőnővel, házi gyermekorvossal konzultálva.

Gyorslinkek