Nagymozgás
Egészséges gyermek 2 évesen
- Labdát
rúg.
- A
lépcsőn kapaszkodva mellélépéssel jár.
- Tud
futni.
- Helyben
ugrik és/vagy leugrik.
2 és 2,5 éves kor között
Kétéves korban egy kézzel
korlátba vagy falba kapaszkodva mellélépéssel tud rövidebb lépcsőn (3-4 fok)
fel- és lelépegetni. Két és fél, hároméves korra alakul ki a váltott lábas
lépcsőzés, amikor már nem zár egyik lábával a másik mellé, hanem mindegyik
lépésnél másik fokra lép. Felfelé hamarabb tanulják meg ezt a lépéstechnikát,
és a korlátot/falat is hamarabb elengedik.
A két- és hároméves kor közötti
időszak a futás, az ugrás és a fel-le mászás időszaka. Mindhárom mozgásforma
kialakulása kétéves korra tehető, de igazán kiteljesedni a gyermek hároméves
születésnapja felé közeledve fog.
A testtartás alakulásában fontos
tudni, hogy a láb boltozatos szerkezete fokozatosan alakul ki az állás és járás
során, végleges formáját csak kisiskoláskorban éri el. Kétéves korig lúdtalpról
még nem beszélhetünk. A felállást, önálló járás kialakulását követően a
gyermekek lábaikat sokszor kifelé fordítva, de gyakrabban befelé forgatva
terhelik. Négy-ötéves korra ez többnyire spontán javul. Amennyiben feltűnően
nagyfokú a bokák befelé dőlése forduljunk házi gyermekorvosunkhoz.
Kétéves kor után már a
tudatosabb, irányítottabb mozgástanulás veszi kezdetét. A megfelelő nagyságú
mozgástér mellett a minél több eszköz és mozgásos lehetőségek együtt teremtik
meg a gyermek számára a fejlődéshez szükséges kihívásokat. A labdával való
játék, a játszótéri eszközökön való gyakorlás, fára mászás, kis járművek
hajtása, az ugrások változatos gyakorlása fejlesztik tovább a már meglévő
mozgásformákat. Emellett fontos az együtt játszás, az ösztönzés és a mintaadás
is.
Egyre jobban alkalmazkodnak a
terepviszonyokhoz is, már kisebb gyalogos kirándulásokat lehet megtenni velük.
Dombokon fel-le szaladni, köveken lépkedni, fatörzsön átmászni – nincs gyerek,
aki ne élvezné ezeket a kihívásokat. Nagy távolságot még ne tervezzünk velük,
inkább olyan helyre menjünk (pl. nagy rét, játszótér), ahol le is lehet
telepedni, és a közvetlen környezet felfedése lesz a program. Jó alkalom a
leugrás gyakorlására a szabadban mindenféle 10-15-20 cm-es magasságú tereptárgy
kihasználása. A lépcsősor alsó foka, a homokozó pereme, kisebb lapos sziklák az
út mentén. Át lehet ugrani ágak, fűcsomók felett, vagy sportpálya burkolatra
festett vonalain, egyik színes járólapról a másikra.
A mászásban is egyre ügyesebbek, játszótéren a legtöbb
kisgyermek meghódítja a mászókákat, csúszdákat, de vannak akik félénkebbek,
bizonytalanabbak. Az ügyesebb gyermekek, amikor magasabbra jutnak, ügyesen és
óvatosan összehangolják mozgásukat. Már nem csak felmászni képesek, egyre több
helyről
hátrafelé le is jönnek. Ilyenkor még jó, ha mögöttük állunk, és segítjük, ha
elakad a mozgásban. A bizonytalanabb mozgású, félénkebb gyermeknél fontos, hogy
érdekeltté tegyük, bátorítsuk, adjunk neki biztonságot azzal, hogy kezünket a
hátára/popsijára tesszük. Nem szükséges megtartani, tolni a gyermeket, az a
cél, hogy megérezze, tudja tartani magát. Lefelé jönni nehezebb, itt több
segítséget igényelhetnek. Karjuk erősödésével sokan már kedvelik a
függeszkedési lehetőségeket, a mászókák rúdjain, gyűrűhintán lógnak. Ha van
otthon hinta, akasszunk a helyére időnként gyűrűt vagy rudat!
Finommozgás
Egészséges gyermek 2 évesen
- Csavaró
mozdulatot is utánoz, kupakot lecsavar.
- Szívesen
firkál, néha vonalat is húz.
- Rúdra
fel tud fűzni karikákat, fagyöngyöket.
- Magas
tornyokat épít.
2 és 2,5 éves kor között
Aszerint játszanak a tárgyakkal,
hogy hogyan fejlődik a gondolkodásuk. A kísérletezés cselekvéseikben tovább
folyik, de már előre elgondolják, hogy mit fognak létrehozni, akár több lépést
is képesek előre megtervezni. A kivitelezés során néha még nehézségekbe
ütköznek, nem mindig sikerül megvalósítaniuk, amit kigondoltak. A játszótársak,
felnőttek utánzása továbbra is fontos, de már nemcsak közvetlenül akkor képesek
tevékenységeket utánozni, amikor megfigyelik azokat, hanem késleltetve is.
Ilyenkor új helyzeteken is kipróbálják a látottakat, kísérleteznek, és egyre
szélesebb körben építik be játéktevékenységükbe.
A rajzolás egyre kedveltebb
tevékenység ebben a korban. Mozdulataik még nem finoman szabályozottak, a
ceruzát többnyire a közepén marokra fogják. Pöttyöznek, firkálnak, már nemcsak
szabálytalanul, hanem körkörösen is. Egyre inkább figyelnek a papír határára is,
de még néha megszegik azt a szabályt, hogy csak a papírra szabad firkálni.
Előkerülhetnek a vékony lapú
könyvek, újságok is, megtanulnak vigyázni ezekre. Ujjaikkal kezdetben több
lapot hajtanak át egyszerre, majd fokozatosan képessé válnak egyet-egyet
lapozni. Az esti meseolvasásnál engedjük, hogy felügyeletünk mellett a gyermek
maga lapozza a könyvet.
A rajzolás szabad tevékenység,
ezért fontos, hogy ne korlátozzuk a gyermek alkotókedvét azzal, hogy megpróbálunk
neki sémákat adni, előrajzolni vagy formaalkotásra rákényszeríteni. Úgy tudunk
neki kedvet csinálni az alkotáshoz, ha változatos lehetőséget biztosítunk, és
hagyjuk kísérletezni, fantáziáját kibontakoztatni. Ha nem a frissen festett
falat mázolja össze egy kisgyerek, akkor minden jó, amit csinál, és egyre inkább
érdekeltté válik, ha meg is dicsérjük. Bármilyen apró vonalra, keszekusza
firkára, furcsa alkotásra érdemes lelkesen mondanunk: „Hű, milyen szépet
rajzoltál!” „Nahát, az egész papírt telefirkáltad!” „De szép színes lett ez a
füzet!”
Az építő tevékenységet, játékokat
változó érdeklődéssel és ügyességgel játsszák ebben az életkorban. Fontos, hogy
ne legyenek túlzott elvárásaink, ha a gyermekünk kisebb méretű tárgyakat még
nem tud egymásra rakni – akkor építsen tornyot műanyag poharakból,
kartondobozokból, nagyméretű szivacskockákból. Sokféle építőjáték kapható a boltokban
is, ezek közül azokkal a legkönnyebb az egymásra helyezés, melyek valamilyen
módon egymásba csúsznak, egymásra akadnak, esetleg mágnesesek, és az segíti a
rögzítést.
A pontos egymásra helyezésnél az
ujjmozgások finom összehangolásán kívül a kézizmok erőkifejtése, erőadagolása
is fontos tényező. Ezt gyurmázással, képlékeny anyagű játékokkal jól lehet
fejleszteni. Kapható már vizes bázisú gyurma, mely ha lepotyog, megszárad, és
nem hagy nyomot a padlón, szőnyegen. Jobban formálható viszont a hagyományos,
zsíros gyurma, ha kézmeleg hőmérsékletű. A só-liszt gyurmát mi magunk tudjuk
lágyabbra vagy keményebbre készíteni. Gyurmázásnál, ugyanúgy ahogy a rajzolás
kezdetén is, a mozdulatok ismétlése és az anyag megismerése jelenti az örömet
a
gyermek számára. Hagyjuk hát kedvére gyűrögetni, tépkedni és nyomkodni az
anyagot. Később megpróbálhatnak kígyót sodorni, golyót gömbölygetni, egy adag
gyurmát kilapítani. Nagy élvezet a tenyérrel paskolás és az ujjak
belenyomkodása. Egy kis bottal vagy villával lyukakat is pöttyözhetnek rá.
A homok nagyon alkalmas a kezek ügyesítésére:
- száraz,
illetve nedves homokot vagy sarat kézzel ásni, markolni, szórni;
- gödröt
ásni, és eltemetni a kezeket száraz vagy nedves homokba, jól meglapogatni a
homokon keresztül, majd önállóan előhúzni;
- száraz,
illetve nedves homokot vagy sarat marokkal, lapáttal vödörbe tenni, és azt így
megtölteni, cipelni, majd kiönteni;
- sarat
gyúrni, száraz homokra vizet önteni, és kézzel összekeverni;
- különböző
állagú sarakat készíteni vödörben, kézzel keverni, gyúrni, valamilyen felületen
szétkenni tenyérrel, talppal;
- kemény
sárból kézzel golyót formázni, ezt célba dobni (vödörbe, lavórba, gödörbe);
- száraz,
illetve nedves homokba elásott játékot megkeresni, kézzel kiásni, kilógó
résznél fogva kihúzni;
- a
homokba kis botocskákat, tobozokat, kavicsokat beleszúrni, belenyomni;
- megtölteni
a homokformát, óvatosan lefordítani és megkocogtatni, hogy kijöjjön a figura;
- a nedves
homokot sima felületté simítani, belenyomni az ujjakat, ujjal vagy kis
ágacskával rajzolni bele.