Nagymozgás
Egészséges gyermek 6 évesen
Statikus egyensúly
- Egy lábon állva egyensúlyoz nyitott szemmel 10-15 másodpercig.
- Egy lábon állva egyensúlyoz csukott szemmel 6-10 másodpercig.
Dinamikus egyensúly
- Tud vonalon járni hosszabb távon (3-4 méter) jó egyensúllyal.
- Átugik 25 cm magas kötél fölött.
- Helyből páros lábbal előre tud ugrani kb. 1 méter távolságra.
- Egy lábon előre tud ugrálni gyorsan és hosszan, vagy helyben tud ugrálás
egy lábon 6-7-szer folyamatosan.
- Változatos mozgásformákra képes: ugróiskolázik, ugrókötelezik, görkorcsolyázik,
jól kerékpározik.
6 és 7 éves kor között
Az iskolába kerülés nagy változás lesz a gyermek életében. Új közösség, más elvárások,
és ami a legfontosabb: a mozgás és a játék szerepét átveszi a padban ülés és a
tanulás. A mindennapos testnevelés bevezetésével szerencsére ma már összehangoltabb,
könnyebb az átmenet a gyermekek számára. A gyermek testi változásokon esik át,
amennyiben terhelhetősége jó, az lehetővé teszi számára a figyelem és a mozgáskoordináció
megfelelő szintjét, végig tudja majd ülni a tanórákat, és irányítottan dolgozik.
Fejlődik ebben a korban az egyensúlyérzék, a szem-kéz koordináció, egyre jobban
érzékeli a teret, az irányt, a mozgás ütemét, lendületét.
Változatos mozgásformákat próbálnak ki, mindent, amire lehetőségük adódik. Jellemző
rájuk a fokozott mozgáskészség, a sok új mozgás elsajátítása megfelelő színvonalon.
Javul a mozgások ritmikussága, pontossága és gazdaságossága. Egyre biztonságosabban
uralják mozgásukat a járásban, futásban és az ugrások végrehajtásában. Járásuk
hét-tízéves korra válik egyéni, egyedi, végleges stílusúvá. Gerendán, homokozó
szélén, kidőlt fatörzsön lábaikat egymás elé téve hosszan, ügyesen végigsétálnak.
Akár fél méteres átlépésekre is képesek járás közben (pl. köveken, tócsa felett
stb.). Futásban és ugrásban nincs akadály számukra, egyenetlen talajon, meredek
lejtőn, lépcsőn is jól futnak, ugrálnak, szökdelnek, kisebb árkot, fatörzset átugranak.
A futás a 6-7 évesek 90%-ánál jól koordinált, laza és harmonikus. Egyre magasabbról
ugranak le, ez kihívás számukra, de esetenként rosszul választják meg a leugrás
magasságát, ezért jobb ellenőrzött körülmények között próbálkozniuk.
A mozgásos játékok, tevékenységek, feladatok rendszeres alkalmazása kedvezően
hat a gyermeki szervezet teherbíró képességére, egészséges fejlődésére, és fontos
szerepük van a helyes testtartáshoz szükséges izomegyensúly kialakulásában.
A gyermek helyes testtartásának kialakítását a kellően sok mozgás segíti elő.
Fontos, hogy otthon se a tévé, számítógép, táblagép társaságában töltse a gyermek
az ideje nagy részét, hanem a szabadban, sok mozgással.
Mindenkinek, így a gyermeknek is fontos, hogy jó széken és helyesen tudjon ülni,
ezért figyeljünk arra is, hogy a széknek a gyermek testméreteihez kell alkalmazkodnia.
Magassága tegye lehetővé, hogy a gyermek talpa a földön támaszkodjon, mert a derekat
terheli, ha a láb nem támaszkodik. Ha nem ér le a gyermek lába, tegyünk alá zsámolyt
vagy dobozt. A szék támlája olyan helyen és olyan helyzetben legyen, hogy a derekukat
neki tudják támasztani; ha a szék erre nem alkalmas, akkor tegyünk a gyermek dereka
mögé kemény kispárnát.
A hanyag tartás jellemzői: a legszembetűnőbb a háti domborulat fokozottsága,
ezen a lapockák oldalra csúsznak, az alsó csücsök elállhat, kiemelkedhet a hát
ívéből. A mellkas elölről megtekintve lapos, beesett, és enyhe deformitása is
fennállhat.
Tartáshibából lesz a gerincbetegség. A mozgásszegény életmód, a képernyők előtt
ülés, a sok tanulnivaló miatt előfordulhat, hogy az iskolás gyermekek izmaikat
keveset és helytelenül használják. Amennyiben felmerül a tartáshiba gyanúja, ajánlott
gyermekortopédushoz fordulni. Ebben az életkorban megelelő gyógytornával a tartáshibák
jól korrigálhatók.
Finommozgás/manipuláció
Egészséges gyermek 6 évesen
- Apró elemekből összetett építményeket épít.
- Késsel és villával képes szabályosan enni.
- A jobb- vagy balkezesség kialakult és megszilárdult.
- Megjelennek az írómozgások.
- Ábrázolása részletező, színezésnél betartja a határokat.
6 és 7 éves kor között
A gyermek rajzai egyre inkább részletezővé válnak, emberrajzán már apró részleteket
is megjelenít (pl. szempilla vagy zsebek a ruhán). Sok olyan elem is van, mely
írómozgásokat is tartalmaz (ívek, hurkok, hullámok). Ha megmondják neki, miről
kell rajzolnia, akkor annak megfelelő összetett képet készít.
Meg tudja nevezni testrészeit, szóbeli utasításokat végre tud hajtani mozgásban.
A gyermek egyre összetettebb, egyre több lépésből álló cselekvést, finommozgást
igénylő feladatot lesz képes végrehajtani. Ügyes minden kézműves technikában:
festés, rajzolás, vágás, ragasztás, papír hajtogatása, gyurma formázása. Egyszerű
házimunkákban is tud segíteni: hámozás, aprítás, kavarás, tésztaszaggatás, söprés,
törölgetés stb. Ha lehetősége van rá, megtanul késsel, ollóval bánni, eszközökkel
(csavarhúzó, konzervnyitó, krumplihámozó, tésztaszaggató) munkálkodni. Ezzel saját
önkiszolgálását könnyíti meg. Ha éhes, vág egy szelet kenyeret és megkeni. Szívesen
segít a főzésnél, sütésnél. Megtanul répát, krumplit tisztítani, pogácsát, mézes
süteményt szaggatni, cipőt pucolni, stb. Az iskoláskor kezdete amúgy sem könnyű
életszakasz, ha a gyermek az önkiszolgálásban nem elég gyakorlott, ez könnyen
beilleszkedésének gátjává válhat. Ezért nagyon fontos, hogy otthon is hagyjunk
neki lehetőséget a gyakorlásra!
Egyre biztosabban kell birtokolniuk a labdát, alkalmazkodva a különböző labdák
tulajdonságaihoz. Célzatosan kell fejleszteni az elkapást, a lekezelést, a labdához
helyezkedést, az ütést, rúgást, fejelést, valamint a labda egyszeri lepattintásával
történő megindulást, megállást.
Barkácsoláshoz – ha lehetséges – biztosítsunk megfelelő gyermekméretű eszközöket
(kis kalapácsot, harapófogót, csavarhúzót, villáskulcsot, esetleg lombfűrészt)
és megfelelő anyagokat (puhafaléc, rúd). Ezeket az eszközöket azonban ne vehessék
elő szabadon, hanem kérni kelljen, hogy a balesetveszély kizárása érdekében egy
felnőtt állandóan figyelemmel kísérhesse tevékenységüket. Alkalomszerűen kerüljön
sor közös alkotások készítésére is (farsangi készülődés, terepasztal-készítés
stb.).