A gyermek fejlődése

Gondolkodás

Egészséges gyermek 2 évesen

  • Tornyot épít háromnál több tárgyból, játékból.
  • A kockákat összetolja egymás mellé.
  • Be tud illeszteni három formát (kör, négyzet, háromszög) a megfelelő helyre (résbe).
  • Szívesen firkál homokba, porba, papírra – körkörösen vagy vonalakat húzogatva.
  • Egyszerre két különféle játékkal játszik, a két tárgyat értelmesen kapcsolja össze (pl. a babáját játékautóba, babakocsiba ülteti, ágyba fekteti, játék járművel szállít valamit).

2 és 2,5 éves kor között

A kétéves gyermekek észreveszik az azonosságokat, hogy vannak dolgok, amelyek teljesen egyformák, és vannak, amiknek egy-egy tulajdonságuk egyezik. Így ők is csoportokat képeznek gyűjtögetéssel, rendezgetéssel. Az azonos színű tárgyakat is csoportosítják, például piros tornyot és sárgát építenek, gondosan kiválogatva a halomból az azonos színűeket. Mivel sokat lábatlankodnak a felnőttek körül, és a felnőttek nagy hatással vannak rájuk, ezért játékukban egyre inkább megjelennek azok a játékok, amikor úgy tesznek, mint anya a konyhában vagy apa vezetés közben, nagyi, mikor varrja a javítani való ruhákat, stb. Ez a tevékenységük egyre összetettebb. Ha nincs valódi eszköz, akkor behelyettesítik azokat más tárgyakkal. Elmélyült játék közben nem számít, hogy egy bot a fakanál, egy kocka, esetleg nagyobb kavics a telefon, vagy a kalap szolgál kormánykerékként. Ez a „mintha-játék” kezdete.

A kategóriák gyakorlását segítjük, ha a különböző játékokat csoportosítva tároljuk, például külön dobozban a járműveket, az építőkockákat, a babázós játékokat. A mesekönyvek is egy helyen sorakozzanak az alsó könyvespolcon. Az esti összepakolásba feltétlenül vonjuk be a kicsit. Természetesen nem kell, hogy ő rakjon egyedül rendet, de figyelje, hogyan csináljuk, és egy-egy darabot már ő is tegyen a helyére.

A közös együttlétek alkalmával mi is gyakoroltathatjuk a lelkesen segítő kicsikkel a párosításokat. Ruhák összeszedésekor a zoknik párosításával, piacról megérkezve a zöldségek kosárba pakolásával is nagyszerű alkalom nyílik arra, hogy észrevétlenül gyakorolják ezeket a készségeket.

Figyelemfelkeltő, ha azt tapasztaljuk, hogy a kicsinek minduntalan szüksége van felnőttre, hogy elfoglalja magát, mert egyedül ötlettelenül lődörög, vagy ha a játékokkal csak egyféleképpen játszik, és nem lép túl a tárgyak kizárólag rendeltetésük szerinti használatán. Azzal segíthetünk, ha a rövid, tervezett közös játékok során gyakorolunk vele, és legyünk nyitottak a kicsi kezdeményezéseire is, azokat vigyük tovább, mutassunk meg más lehetőséget is neki. Ha továbbra sem tapasztalunk változást, kérjük ki a védőnőnk, házi gyermekorvosunk véleményét, tanácsát!

Gyorslinkek