Egészséges gyemek 4 évesen
- Ellenőrzés
mellett önállóan mos fogat.
- Önállóan
használja a zsebkendőt.
- Kis
segítséggel kezet mos és törölközik.
- Kis
segítséggel önállóan használja a WC-t.
- A levetett
ruháit képes egy helyre tenni.
- A nadrágját,
szoknyáját, pulóverét önállóan felveszi.
- Képes a
pisilést, kakilást rövid időre késleltetni.
4 és 5 éves kor
között
Az óvodáskor általában sokat
lendít a gyermekek önállósodásán. Amíg otthon természetes, hogy az édesanya
mindig ott van, és megteszi, ami szükséges, az óvodában éppen az válik
természetessé, hogy az óvó néni vagy a dadus nem tud egyszerre az egész csoport
mögött ott állni, a gyermek tehát a többieket látva maga is törekszik az önálló
WC-használatra, kézmosásra, fogmosásra. Ilyenkor a lelki-érzelmi fejlődésben
erőteljesen megjelenik a mások helyzetének, érzelmeinek felfogása, így például
a segítés szándéka(anyának, óvónőnek), mely szintén előrelendíti az
önállósodási folyamatokat. Az önálló WC-használat megtanulása a leghosszabb
folyamat, melyben a legtöbb tapintatra és diszkrét odafigyelésre van szükség
úgy, hogy közben mindig tiszteletben tartjuk a gyermek emberi méltóságát. A
legtöbb gyermek eljut ebben az évben az önálló cselekvésig, sőt már arra is
ritkán kell figyelmeztetni, hogy utána kezet mosson. Az öltözködésnél a lehető
legnagyobb önállóság elérése a cél ebben az életkorban. A ruhadarabok közül
lassanként már csak a legfinomabb mozgást igénylőknél kell a felnőttnek
besegíteni, például a cipőfűzésben, a harisnyanadrág felhúzásában.
Ebben az időszakban válik
lehetővé, hogy ne csak magában a cselekvésben, hanem a használt tárgyak
elpakolásában is önálló lépéseket tegyen, például lemossa és eltegye a
fogkeféjét, visszategye a játékait a polcra, vagy egy megbeszélt helyre letegye
a levett ruháit.
Kísérjük figyelemmel az óvodai
fejlődést, beszéljünk az óvó nénikkel, és amit az oviban már egyedül tesz meg
a
gyermek, annak otthon is adjunk teret, vegyük természetesen megjelent
készségnek. Így kevés odafigyeléssel nagy ugrások érhetők el az önkiszolgálás
fejlődésében. Például az óvodában a gyermekek vetkőzéskor meghatározott helyre
teszik le ruháikat, erre mi is kijelölhetünk otthon egy helyet a gyermeknek. Az
óvodai napos rendszer lehetővé teszi, hogy a gyermekek a terítésben és a
tálalásban segítsenek, amit általában nagyon élveznek is. Ezt a jó élményt
felhasználva mi is adjunk lehetőséget, például a merőkanál használatára, a
tányérok, evőeszközök kirakására, azok mosogatóba helyezésére. Ilyenkor a
legfontosabb, hogy természetesnek, a tanulási folyamattal együtt járónak
tekintsük, ha nem sikerül minden tökéletesen, és a legnagyobb nyugalommal
töröljük fel a keletkezett cseppeket vagy tócsát. Így a gyermek láthatja, hogy
ha hibázik is, van lehetőség a javításra. Ha sikerül minden helyzetben
megtartani nyugalmunkat, ez nagyban lendíti a gyermek önállóságának fejlődését,
míg ellenkező esetben, ha felszisszenünk, feljajdulunk, netán mérgessé válunk
a
véletlen kiöntött leves láttán, az visszahúzza a gyermek akaratát, lefékezi
cselekvési kedvét. A gyermek tőlünk tanulja meg, mi a jó és a rossz. Ha mérgesek
vagyunk, az azt jelenti, hogy ő rosszat tett, bűntudatot érez, ezt nem szabad
megismételnie, így legközelebb inkább nem tesz semmit. A bűntudat felkeltése
helyett jobb az, ha a „sikerült, nem
sikerült, legközelebb majd sikerül” alapállást választjuk. Még jobb, ha a
kárelhárításba is ugyanazzal a természetességgel vonjuk be a gyermeket, például
az ő kezébe is adunk törlőrongyot. Így világos lesz a gyermek számára, hogy mi
a követendő megoldás hasonló helyzetekben, anélkül hogy prédikálnánk egy
kiömlött leves láttán.
Az önkiszolgálásra nevelésben
ugyanúgy a következetesség a kulcsszó, mint bármilyen más otthoni szokás
kialakításában. A saját dolgunkat könnyítjük meg azzal, ha egy-egy
öltözködésbeli, mosdóhasználatbeli újításra nagy figyelmet fordítva néhány
hétig rendszeresen ismételtetjük a gyermekkel. Amikor már begyakorlottá válnak
a
mozdulatok, akkor a gyerekek maguk fognak ragaszkodni a mindennapi
megvalósításhoz, egyrészt mivel minden rendszeresség, kiszámíthatóság
biztonságot jelent számukra, másrészt a szülői minta az otthon törvényének
minősül, még akkor is, ha nem hangzik el kifejezett kérésként, csak egyszerűen
megcselekszik.
Ha a gyermek mozgásos
ügyetlenséggel küzd, értelemszerűen az összes önkiszolgálási tevékenységben is
jelentkezni fog ez a nehézsége, például az öltözködésben nem boldogul a zokni,
cipő vagy ruha felhúzásával, a kapcsok, cipzár, patent pedig egyenesen
megoldhatatlan gondot jelent számára. Az érzékelési (látás, tapintás, hallás,
szaglás, mozgás) problémákkal küzdő gyermeknek emellett az is gondot fog
okozni, hogy mit mi után húzzon fel, figyelmét minden apróság eltereli az
öltözésről, nem tud végigvinni egy-egy cselekvéssort. Ilyenkor nagy türelemre
van szükség a részünkről. Az csak részben megoldás, hogy könnyen felhúzható,
bebújós dolgokat vásárolunk, mert arra is gondolni kell, hogy minden gyakorlás,
ha nehéz is, a mozgáskoordinációjuk fejlesztésére szolgál. Nehéz eltalálni az
egyensúlyt, hogy ne adjunk túl nehéz feladatot számára, de ne is szolgáljuk ki
teljesen, az idő szűkére hivatkozva.
Célszerű arra törekednünk, hogy egy-egy
cselekvést kis részletekre bontva kérjünk a gyermektől: a pulóver felhúzásakor
kezdetben csak a karját nyújtsa megfelelő szögben, majd ha ez már „üzemszerűen”
megy, akkor kérjük, hogy egyik karjára húzza fel a pulcsit önállóan, a másikat
még mi segítsük, hiszen ez tulajdonképpen összetett mozgást feltételez. Ha már
ez is megy, igyekezzünk a másik kar bedugásához hétről hétre egyre kisebb
segítséget nyújtani, míg önállóan fel nem tudja venni.
Nehezéség az is, hogy hiába tudja már az
összes részcselekvést külön-külön, ezeket egy folyamattá összekapcsolni sok gyakorlással
jár. Kezdetben közvetlen segítséggel vezessük át a következő szakasz kezdetére,
például öltözéskor adjuk a kezébe a soron következő ruhadarabot, hogy azt már
önállóan vegye fel. A játékok elpakolásakor is adjuk a kezébe a soron következő
játékot, azután a megfelelő polcra már ő tegye fel, így biztosítva számára a
folyamat élményét. Később elég, ha csak szóban mondjuk a soron következő
teendőt.
Az önálló öltözködés leggyengébb pontját a
kapcsok, cipzárak, patentok és a cipőfűző jelentik. Sokat segítene, ha ezeket
nagyobb tárgyakon gyakorolhatná. Érdemes házilag néhány A4-es, A3-as méretű
vastagtextilre nagy cipzárt,
kapcsokat, cipőfűzőt szerelni, ezt a szekrény vagy az ágy oldalához erősíteni,
hogy minden nap alkalma legyen nagyban gyakorolni a később kicsiben elvárt
mozdulatokat.
Előfordulhat, hogy jobban maszatol evés
közben, mint a vele egykorú gyerekek. Ennek változásához több időre van
szükség, azonban arra mindenképpen megtanítható, hogy igyekezzen az asztalt és
a ruháját az étkezés után rendbe tenni. Ez csak akkor nem okoz felesleges
bűntudatot, ha már a szülő éreztetni a gyerekkel, hogy megbízik benne. A
kiabálás vagy korholás biztosan nem vezet célra, hiszen nem ellenállásból vagy
a mi bosszantásunkra nem tesz meg valamit, hanem azért, mert az idegi
szabályozásnak több tapasztalatra van szüksége. Számára már így is nehéz
elviselni, hogy minden akarata ellenére sem sikerül kivitelezni valamit, ne
erősítsünk rá erre szidással, mert ez negatív élményként épül bele énképébe.
A mások számára egyszerű mozdulatok megtétele
is sokkal több figyelemmel és fáradságos koncentrálással jár, ezért jóval
gyorsabban elfárad. Arra kell törekedni, hogy ne merítsük ki teljesen az energiáit
a játékkal vagy bármilyen más napközbeni tevékenységgel, mert akkor nem marad
elég tudatos figyelme például az önkiszolgálásra, és a legegyszerűbb
cselekvések is szétesnek. Ilyenkor már nem lehet tőle önállóságot elvárni, és
többletsegítségre szorul.
Az ügyetlenségét nem kell az orra
alá dörgölni (pl.: „Már megint kiöntötted…”), hanem természetes, a fejlődéssel
egyre inkább eltűnő folyamatnak kell tekinteni. Bízzunk abban, hogy a
megvalósítás érdekében gyermekünk mindent megtesz, ahogyan mi is, ugyanis
hosszú távon az tapasztalható, hogy a sikerességben nem feltétlenül az adottságok
számítanak, hanem az, hogy hátrányaival hogyan tud megküzdeni a gyermek az évek
során, és ebben a megküzdésben nekünk is nagy szerep jut.