Látás

Egészséges gyermek 9 hónaposan

  • Leeső játéknak, tárgynak utána néz.
  • Mélységet észlel.

9 és 12 hónapos kor között

A látás alapvető funkciói már megfelelően kialakultak a piciknél. Az ún. vizuális figyelem, a látottak, a látott élmények feldolgozása érlelődik a sok-sok mozgás és a kezek finoman hangolt és irányított tevékenysége során. Kitágul a tér, egyre nagyobb kihívások várják a gyerekeket. A felegyenesedés is más rálátást ad a világra. A teret, a tereptárgyak egymáshoz való viszonyát, a mélységet és magasságot tanulják észlelni, feldolgozni, és mozgásukat ehhez igazítani.

A látás irányítja a pontos nyúlást, a mozdulat irányát. Ezzel párhuzamosan a részletek megfigyelése nemcsak a térben, hanem a síkban is egyre érdekesebbé válik a babának. Ez idő alatt jön el a könyvek nézegetésének ideje. Most már érdekli a síkban (pl. papírlapon) megjelent forma, melyet felismer, ha már látta a térben is (pl. az asztalt, labdát, fát, madarat stb.).

A megfelelő téri kihívások ebben az időszakban nagyon fontos tanulási és gyakorlási lehetőséget nyújtanak a kicsiknek. Fontos, hogy minél többet legyünk velük a szabadban. Nemcsak a levegőzés miatt, hanem azért is, mert a szabadban tanul meg a kicsi messzebbre látni, a gyors mozgásokat megfigyelni, a téri viszonyokat mind jobban megismerni. Emellett a szabad levegőn mások a fényviszonyok is. A természetes fényben láthatók az árnyékok, a színek árnyalatai, melyek mind a pontos észlelést segítik. Nem beszélve olyan látnivalókról, mint a fény játéka a mozgó leveleken, a felhő takarásából előbújó nap sugara. A fény-árnyék váltásakor a pupilla vagy kitágul, vagy összeszűkül, a szemhéjak zsugorítása megvédi a szemet – ez jó alkalom a szem műkődésének gyakorlására.

Az összetett, sok részletet rejtő tárgyak izgalmasak számára. Kisebb méretben is érdekes megfigyelni a tárgyak egymáshoz viszonyulását: mi miben van benne, előtte, mögötte, hol vannak keresztezések, stb.

Körülbelül tíz hónapos kortól nézegetik a kicsik úgy a könyveket, hogy az nemcsak egy tárgy számukra, hanem valami, amiben színes dolgokat nézegethetnek. Ekkor még jobban érdeklik őket a fényképek, mint a rajzok. Jó, ha van egy saját, nyúzható fotóalbuma a családjáról, kedvenc játéktárgyairól, őróla, a napi tevékenységeiről, stb. Ez az album nemcsak a látás fejlődésére és a képnézegetési kedvére van jó hatással, hanem a gondolkodást és a beszédet is fejleszti. Ekkor még a képek kicsit nagyítottabb formáját tudják csak jól észlelni. Megkönnyíti a figyelem összpontosítását, ha olyan könyvet adunk neki, amelyben egy oldalon csak egy alak látható. A könyv mérete kinyitott állapotban lehetőleg ne lógjon túl a kicsi vállszélességénél, és elég, ha 4-6 lapból áll. Jó, ha strapabíró anyagból van. Amelyik gyermek még sok mindent a szájába vesz, ezeken esetleg a rágást is gyakorolja, ezért jó, ha műanyag, mosható a könyvecske, az album.

Ha azt tapasztaljuk, hogy a gyermek a térben nem mer eléggé bátran mozogni, akadály esetén előbb odanyúl, mielőtt továbbmászna, túl közel emeli a tárgyakat, esetleg ráhajol a játékaira, gyakran nyalogatja is, akkor forduljunk orvoshoz. Gyakran tapasztalhatók ezek a viselkedésformák a gyermeknél akkor is, amikor még éppen csak elkezdte a mászást, vagy fogzik. A nem megfelelő látás esetén azonban ezek általában együtt jelennek meg, a tárgyak nyelvvel történő letapogatása pedig „részletes, aprólékos”, és nem csak a sajgó ínyükön akarnak segíteni, mint fogzáskor.

A gyengébb látással élő babák vizuális észlelését is segíteni tudjuk némi átgondolással. Ilyen segítség például a játékok megválasztásakor az erőteljesebb, élénk színek, leginkább a vörös és fekete, a vörös és sárga kontrasztos tárgyak választása. A fotóalbum maga ne legyen nagyobb, csak a benne lévő képek legyenek jobban nagyítva. Olyan könyveket válasszunk nézegetésre, amelyben a képek fekete vonallal körbe vannak rajzolva, ki vannak emelve.

A gyermek fejlődése