Testi fejlődés és mozgás

Nagymozgás 

Egészséges gyermek 6 évesen 

Statikus egyensúly

  • Egy lábon állva egyensúlyoz nyitott szemmel 10-15 másodpercig.
  • Egy lábon állva egyensúlyoz csukott szemmel 6-10 másodpercig.

Dinamikus egyensúly

  • Tud vonalon járni hosszabb távon (3-4 méter) jó egyensúllyal.
  • Átugik 25 cm magas kötél fölött.
  • Helyből páros lábbal előre tud ugrani kb. 1 méter távolságra.
  • Egy lábon előre tud ugrálni gyorsan és hosszan, vagy helyben tud ugrálás egy lábon 6-7-szer folyamatosan.
  • Változatos mozgásformákra képes: ugróiskolázik, ugrókötelezik, görkorcsolyázik, jól kerékpározik.

6 és 7 éves kor között

Az iskolába kerülés nagy változás lesz a gyermek életében. Új közösség, más elvárások, és ami a legfontosabb: a mozgás és a játék szerepét átveszi a padban ülés és a tanulás. A mindennapos testnevelés bevezetésével szerencsére ma már összehangoltabb, könnyebb az átmenet a gyermekek számára. A gyermek testi változásokon esik át, amennyiben terhelhetősége jó, az lehetővé teszi számára a figyelem és a mozgáskoordináció megfelelő szintjét, végig tudja majd ülni a tanórákat, és irányítottan dolgozik. Fejlődik ebben a korban az egyensúlyérzék, a szem-kéz koordináció, egyre jobban érzékeli a teret, az irányt, a mozgás ütemét, lendületét.

Változatos mozgásformákat próbálnak ki, mindent, amire lehetőségük adódik. Jellemző rájuk a fokozott mozgáskészség, a sok új mozgás elsajátítása megfelelő színvonalon. Javul a mozgások ritmikussága, pontossága és gazdaságossága. Egyre biztonságosabban uralják mozgásukat a járásban, futásban és az ugrások végrehajtásában. Járásuk hét-tízéves korra válik egyéni, egyedi, végleges stílusúvá. Gerendán, homokozó szélén, kidőlt fatörzsön lábaikat egymás elé téve hosszan, ügyesen végigsétálnak. Akár fél méteres átlépésekre is képesek járás közben (pl. köveken, tócsa felett stb.). Futásban és ugrásban nincs akadály számukra, egyenetlen talajon, meredek lejtőn, lépcsőn is jól futnak, ugrálnak, szökdelnek, kisebb árkot, fatörzset átugranak. A futás a 6-7 évesek 90%-ánál jól koordinált, laza és harmonikus. Egyre magasabbról ugranak le, ez kihívás számukra, de esetenként rosszul választják meg a leugrás magasságát, ezért jobb ellenőrzött körülmények között próbálkozniuk.

A mozgásos játékok, tevékenységek, feladatok rendszeres alkalmazása kedvezően hat a gyermeki szervezet teherbíró képességére, egészséges fejlődésére, és fontos szerepük van a helyes testtartáshoz szükséges izomegyensúly kialakulásában.

A gyermek helyes testtartásának kialakítását a kellően sok mozgás segíti elő. Fontos, hogy otthon se a tévé, számítógép, táblagép társaságában töltse a gyermek az ideje nagy részét, hanem a szabadban, sok mozgással.

Mindenkinek, így a gyermeknek is fontos, hogy jó széken és helyesen tudjon ülni, ezért figyeljünk arra is, hogy a széknek a gyermek testméreteihez kell alkalmazkodnia. Magassága tegye lehetővé, hogy a gyermek talpa a földön támaszkodjon, mert a derekat terheli, ha a láb nem támaszkodik. Ha nem ér le a gyermek lába, tegyünk alá zsámolyt vagy dobozt. A szék támlája olyan helyen és olyan helyzetben legyen, hogy a derekukat neki tudják támasztani; ha a szék erre nem alkalmas, akkor tegyünk a gyermek dereka mögé kemény kispárnát.

A hanyag tartás jellemzői: a legszembetűnőbb a háti domborulat fokozottsága, ezen a lapockák oldalra csúsznak, az alsó csücsök elállhat, kiemelkedhet a hát ívéből. A mellkas elölről megtekintve lapos, beesett, és enyhe deformitása is fennállhat.

Tartáshibából lesz a gerincbetegség. A mozgásszegény életmód, a képernyők előtt ülés, a sok tanulnivaló miatt előfordulhat, hogy az iskolás gyermekek izmaikat keveset és helytelenül használják. Amennyiben felmerül a tartáshiba gyanúja, ajánlott gyermekortopédushoz fordulni. Ebben az életkorban megelelő gyógytornával a tartáshibák jól korrigálhatók.


Finommozgás/manipuláció

Egészséges gyermek 6 évesen

  • Apró elemekből összetett építményeket épít.
  • Késsel és villával képes szabályosan enni.
  • A jobb- vagy balkezesség kialakult és megszilárdult.
  • Megjelennek az írómozgások.
  • Ábrázolása részletező, színezésnél betartja a határokat.

6 és 7 éves kor között

A gyermek rajzai egyre inkább részletezővé válnak, emberrajzán már apró részleteket is megjelenít (pl. szempilla vagy zsebek a ruhán). Sok olyan elem is van, mely írómozgásokat is tartalmaz (ívek, hurkok, hullámok). Ha megmondják neki, miről kell rajzolnia, akkor annak megfelelő összetett képet készít.

Meg tudja nevezni testrészeit, szóbeli utasításokat végre tud hajtani mozgásban. A gyermek egyre összetettebb, egyre több lépésből álló cselekvést, finommozgást igénylő feladatot lesz képes végrehajtani. Ügyes minden kézműves technikában: festés, rajzolás, vágás, ragasztás, papír hajtogatása, gyurma formázása. Egyszerű házimunkákban is tud segíteni: hámozás, aprítás, kavarás, tésztaszaggatás, söprés, törölgetés stb. Ha lehetősége van rá, megtanul késsel, ollóval bánni, eszközökkel (csavarhúzó, konzervnyitó, krumplihámozó, tésztaszaggató) munkálkodni. Ezzel saját önkiszolgálását könnyíti meg. Ha éhes, vág egy szelet kenyeret és megkeni. Szívesen segít a főzésnél, sütésnél. Megtanul répát, krumplit tisztítani, pogácsát, mézes süteményt szaggatni, cipőt pucolni, stb. Az iskoláskor kezdete amúgy sem könnyű életszakasz, ha a gyermek az önkiszolgálásban nem elég gyakorlott, ez könnyen beilleszkedésének gátjává válhat. Ezért nagyon fontos, hogy otthon is hagyjunk neki lehetőséget a gyakorlásra!

Egyre biztosabban kell birtokolniuk a labdát, alkalmazkodva a különböző labdák tulajdonságaihoz. Célzatosan kell fejleszteni az elkapást, a lekezelést, a labdához helyezkedést, az ütést, rúgást, fejelést, valamint a labda egyszeri lepattintásával történő megindulást, megállást.

Barkácsoláshoz – ha lehetséges – biztosítsunk megfelelő gyermekméretű eszközöket (kis kalapácsot, harapófogót, csavarhúzót, villáskulcsot, esetleg lombfűrészt) és megfelelő anyagokat (puhafaléc, rúd). Ezeket az eszközöket azonban ne vehessék elő szabadon, hanem kérni kelljen, hogy a balesetveszély kizárása érdekében egy felnőtt állandóan figyelemmel kísérhesse tevékenységüket. Alkalomszerűen kerüljön sor közös alkotások készítésére is (farsangi készülődés, terepasztal-készítés stb.).

A gyermek fejlődése