Kihez forduljunk, ha beszédhibás a gyermek?
Honnan tudhatja egy gyakorló szülő, aki nem rendelkezik pedagógia, logopédiai tapasztalatokkal, hogy gyermeke beszéde korának megfelelő-e? Vagy a beszédfejlődésben van-e valamilyen elmaradás? Vannak-e korrigálásra szoruló hangjai? Mikor alakul ki a tiszta beszéd? Mit tehetünk gyermekünk megfelelő beszédfejlődéséért? Egyszerűen csak többet kell mesélnünk neki? Végül a legfontosabb: kihez forduljunk? Ilyen és ehhez hasonló kérdések merülhetnek fel egy szülőben gyermeke beszédfejlődése során.
A beszéddel, artikulációval, a tartalom megjelenítésével kapcsolatos kérdéseinkkel feltétlenül keressünk fel egy logopédus szakembert, a kapcsolatfelvételben segítséget nyújthat az óvoda is. A logopédus vagy a törvényben előírt szűrések idején jelenik meg az intézményben, vagy amikor a foglalkozásokat tartja, a megfelelő órarend szerint. Erről a szülők érdeklődhetnek az óvodapedagógusoknál és/vagy óvodavezetőnél. Az állami ellátásról a lakóhely szerint illetékes pedagógiai szakszolgálat ad információt. 2013. március 1-től az új Nemzeti Köznevelési Törvény rendelkezései hatályosak, és ennek alapján járnak el az intézmények.
A pedagógiai szakszolgálat logopédus szakemberei minden nevelési évben felkeresik az óvodásokat, van, aki már júniusban és van, aki szeptemberben. A szűréshez írásos szülői beleegyezés nem szükséges, de a kapcsolatfelvétel elősegítése érdekében az intézmények felhívásban jelzik a szülők számára, hogy az óvodában logopédiai szűrés zajlik. A logopédusok felmérik a nagycsoportos óvodások beszédét (artikuláció, beszédtempó) a nyelvi fejlettségüket (a beszéd értése, grammatikai viszonyok megléte), a részképességeiket, majd írásban javaslatot tesznek a szülőknek a fejlesztésre vonatkozóan.
Ha gyermekünk még nem óvodás, vagy 5 évesnél fiatalabb, de valamilyen okból kifolyólag szeretnénk logopédus szakemberrel konzultálni, telefonon vagy személyesen kérjünk időpontot a lakhelyünk szerint illetékes pedagógiai szakszolgálatnál. A találkozás alkalmával mondjuk el, mi a véleményünk gyermekünk beszédfejlődéséről. Bízzunk a szakemberben, és annak megítélésében, hogy a fejlesztést elkezdené-e vagy sem. A szakmai megítélés arra vonatkozik, hogy például a beszédhiba megfelel-e gyermekünk életkori sajátosságainak (elfogadható-e az adott életszakaszban) és különösebb beavatkozás nélkül is javuló tendencia várható-e, vagy sem. Kérjünk tanácsot, hogyan támogathatjuk gyermekünk beszédfejlődését. A logopédus konkrét játékokat, feladatokat adhat, vagy javasolhat szakmai honlapokat is, amelyeket felkereshetünk. Fontos megjegyezni, hogy csak a szakember által javasolt honlapokon lévő feladatokat alkalmazzuk! Esetlegesen elektronikus úton való kommunikáció is létrejöhet a szakember és a szülő között, ha így egyszerűbb a feladatok megküldése.
Ha a kommunikáció egészét érintő elmaradásról van szó, rendkívül fontos, hogy a legkorábbi életszakasztól kezdve határozottan segítsük az optimális fejlesztést/fejlődést. A korai felismerés és fejlesztés hozzájárul a mielőbbi tiszta beszéd elsajátításához, a későbbiekben pedig zökkenőmentesebbé teszi az óvoda-iskola átmenetet.
A tiszta beszéd kialakulása és a beszédfejlődés sikeressége csakis a gyermek érdekeit szem előtt tartva a szülők, pedagógusok, logopédiai szakemberek együttes munkájának eredményeként valósulhat meg.
Fung Emília (logopédus) cikke alapján szerkesztette Csóré Anett